Nu te mai lăsa momit de titluri senzaționale

Cu câteva zile în urmă, Facebook a facut un anunț în legătură cu o schimbare care adresează anumite lucruri care apar în lista ta de noutăți.
Această schimbare se referă în principal la titlurile senzaționale, numite în engleză „clickbaiting”. Unele exemple ar fi: „Nu o să-ți vină să crezi ce a făcut nu știu cine, dă-i click să afli”, „Băsescu a fost găsit într-o ipostază jenantă, dă click să vezi despre ce-i vorba”, etc.
Bineînțeles că atunci când dai click, ori este vorba despre ceva complet diferit, ori nu este nici 10% de senzațional cum a lăsat titlul de înțeles. Toți ne-am lovit de titluri senzationale, pentru că ziarele din România sunt campioane la acest fel de titluri.

Am vrut să scriu postarea asta in ziua când a fost lansată știrea, așa cum au făcut alți bloggeri, dar mă bucur că nu am facut-o, și că am stat și am analizat situația.

Mulți au înțeles din această schimbare că Facebook îi crede proști, pentru că ei nu ar putea decide pe ce să dea click, și pe ce să nu?
Ei bine, eu cred că asta este un mod complet greșit de a vedea situația. Ok, poți să decizi să nu apeși pe un titlul de genul: „Nu o să-ți vină să crezi ce a făcut Bianca Dragușanu, apasă aici să vezi”, pentru că poate nu te interesează deloc ce a făcut Bianca Dragușanu, dar ce se întâmplă când titlul este despre ceva important, cum ar fi: „Apasă aici să vezi rezultatele alegerilor prezidențiale”, iar după ce ai apăsat, te duce de fapt la un articol care aproximează rezultatele în baza unui sondaj ridicol pe un eșantion de 1000 de oameni?

Sunt convins că te enervează atunci când primești un e-mail nesolicitat, care poate încearcă să-ți vândă niște sandale de plajă, și suntem în Decembrie. Acest exemplu, și multe altele, este considerat spam pe e-mail. Ei bine, aceste titluri senzationale, sau clickbaiting, sunt o formă nouă, și foarte urâtă de spam pe Facebook, și pe rețelele sociale în general.

Mai vreau să profit de această ocazie și să explic cum funcționează algoritmul Facebook, care este responsabil pentru ceea ce vedeți voi de fapt în lista de noutăți atunci când intrați.
Dacă ai 300 de prieteni, și aceștia postează în medie 1 post pe zi, atunci în fiecare zi ai avea 300 de postări noi la care să te uiți. Asta în sine ar fi o corvoadă, și probabil că nu te-ai uita la toate, astfel pierzând poate niște postări care sunt cu adevărat importante pentru tine. Adaugă la asta și cele 300 de postări de la toate paginile la care le-ai dat Like, și cred că nu o să-ți mai dorești să accesezi Facebook foarte curând.
În plus, ce s-ar întâmpla dacă ai un prieten, care nu știe să se abțină, și postează 50 de chestii in fiecare zi? Probabil î-ai da unfriend, dar asta e altă poveste.

Luând în considerare asta, Facebook a făcut un algoritm, care ia foarte mulți factori în calcul, pentru a decide care postări apar pe lista ta de noutăți.

Postări făcute de prieteni:

  • care este relația ta cu persoana respectiva
  • cât de des dai click pe postarile lui
  • cât de des dai like sau îi lași un comentariu
  • cât de des vorbești cu el pe chat
  • dacă l-ai pus la „prieteni apropriți”
  • dacă sunteți împreună în aceleasi grupuri
  • dacă alți prieteni au dat click, like sau au lăsat un comentariu, și cât de mulți

Postări făcute de pagini:

  • cât de des dai click, like sau lași un comentariu
  • dacă alți prieteni, sau alți oameni au dat click pe postarea respectivă

Prin acest algoritm Facebook ia cele 300 de postări de la prietenii tăi + cele 300 de postări de la paginile pe care le urmărești, și îți arată doar unele dintre ele.
Ordinea în care apar, o poți selecta de aici:

ss+(2014-08-30+at+05.19.36)

Așa că, eu cred că din asta sunt două lucruri de învățat:

1. Dacă nu vrei să vezi postări stupide, sau cu titluri senzationale care duc la alte articole decât ceea ce te așteptai, atunci în primul rând dezabonează-te de la pagina respectivă (în cazul în care e ceva ce fac des), și cel mai important, nu mai da click pe ele, nu mai lăsa comentarii (nici măcar să le spui că sunt proști) și, mai ales, nu mai da share! Asta va însemna că acele postări nu vor ajunge la mai mulți oameni, și vor fi fortați să-și schimbe strategia.

2. Dacă ești supărat că nu ai văzut nu știu ce postare, făcută de unul din cei 1500 de prieteni pe care-i ai pe Facebook, atunci înseamnă că probabil nu ești prieteni așa de bun cu el și Facebook, având în vedere că nu interacționezi, și Facebook te-a scutit de acea postare. Dacă chiar ești prieten extrem de bun cu acea persoană, și vrei să fii sigur că nu mai pierzi nici o postare, atunci îl poți adăuga la prieteni apropriați, sau un și mai sigur, poți selecta să primești notificări pentru orice acțiune pe care o face:

primeste notificari facebook

 

Lasa-mi un comentariu te rog...